۸٫ فرض موفقیت منجر به توسعه پیش از موعد می‌شود.

در این پست با فرض هشتم از ۹ فرضیه‌ی اشتباه که استیو بلنک آنها را برای بسیاری از شرکت‌های نوپا، زیان‌بارتر از هر چیز دیگر می داند آشنا شوید.

طرح کسب‌وکار، پیش‌بینی‌های درآمدی و مدل معرفی محصول بر این فرض استوارند که شرکت نوپا با هر گامی که برمی‌دارد، همواره به گام بعدی نزدیک می‌شود.

این مدل فضای اندکی برای احتمال خطا، یادگیری، تکرار و گرفتن بازخورد از مشتری، باقی می‌گذارد.  هیچ‌کس نمی‌گوید «تا زمانی که مشتری‌ها را نشناخته‌اید اقدام به استخدام نکنید و یا سرعت استخدام را کاهش دهید» یا «اندکی برای بررسی و درک بازخورد مشتری‌ها مکث کنید.»

حتی باتجربه‌ترین مدیران مجبور به استخدام کارکنان بر اساس برنامه و بدون در نظر گرفتن میزان پیشرفت هستند و این کار منجر به بروز فاجعه بعدی برای کسب‌وکارهای نوپا می‌شود: توسعه شتاب‌زده.

در شرکت‌های بزرگ، اشتباهات فقط باعث بیشتر شدن هزینه‌ها می‌شود.

استخدام کارکنان و صرف هزینه را تنها زمانی می‌توان افزایش داد که فروش و بازاریابی به فرایندهایی قابل پیش‌بینی، تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر، تبدیل شود و نه صرفاً به این دلیل که برنامه‌ریزی‌ها از شروع آن‌ها سخن می‌گوید.

در شرکت‌های بزرگ، اشتباهات تنها با گذاشتن چند رقم صفر اضافی در هزینه‌ها، جبران می‌شود. مایکروسافت و گوگل که قدرتمند هستند، محصولات خود را یکی پس از دیگری عرضه می‌کنند.

محصولات گوگل مانند ویو[۱]، اورکات[۲]، تاک[۳] و فایناس[۴] و محصولات شرکت میکروسافت، مانند کین[۵]، ویستا[۶]، وبتی وی[۷]، پاکت پی.سی[۸] بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی دقیق برگرفته از «مدل عرضه محصول جدید» و با فرض موفق بودن آن‌ها مطرح می‌شوند و اگر محصولی با استقبال مشتری روبه‌رو نباشد، به‌سرعت و در سکوت از دایره تولید حذف می‌شود.

در وب‌ون، فرهنگ توسعه شتاب‌زده به‌واسطه شعار «سریع بزرگ شو» ی سرمایه‌گذار مخاطره پذیر شرکت، رسوخ کرده بود. به همین دلیل، شرکت قبل از ارسال حتی یک محصول به مشتری، مبلغ ۱۸ میلیون دلار صرف ایجاد نرم‌افزار اختصاصی خود و ۴۰ میلیون دلار صرف راه‌اندازی اولین انبار خودکار کرد.

توسعه شتاب‌زده، به عواقبی وخیم منجر شد و این امر باعث شد که شرکت وب‌ون، ده‌ها سال در مدارس مربوط به کسب‌وکار، آموزش داده شود.

ازآنجاکه تقاضای مشتری‌ها، با پیش‌بینی‌های طرح کسب‌وکار وب‌ون همگام نبود، این شرکت به‌آرامی متوجه شد که طراحی‌ها بیش از نیاز بوده و بیش‌ازحد برای ساخت‌وساز، هزینه کرده است.

وب‌ون تنها بر اجرای طرح خود تمرکز داشت و به همین دلیل از توجه به مشتری‌ها غافل شد.

ادامه دارد …

منبع: کتاب راهنمای کارآفرینان

[۱]. Wave

[۲]. Orkut

[۳]. Talk

[۴]. Finance

[۵]. Kin

[۶].Vista

[۷]. WebTV

[۸]. PocketPC

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>